среда, 16 мая 2018 г.

Правила спілкування

Золоте правило спілкування між людьми
Школа етичної граматики

Мета:  
-         поглибити знання учнів про етикет і його важливість у житті людини;
-         виховувати в учнів  відповідальність  у ставленні один до одного, повагу до прав інших у  класі, групі, соціумі;
-         формувати основи культурної поведінки, почуття довіри у стосунках між ровесниками, однокласниками;
-         розвивати у дітей такі важливі моральні якості  як доброзичливість, співчуття, взаємодопомогу;
-         виробляти звичку  вживати ввічливі слова привітання, як чинну форму звертання.
Обладнання: буклети, картки з моральними завданнями, презентація «Золоте правило спілкування», призи для учасників конкурсів.


Вихователь.   Доброго дня, любі діти! (діти повинні дружно привітатися)
Ви так гарно відповіли мені «Добрий день!».  Отож, ми побажали один
одному, щоб день був добрий для кожного з нас, приніс радість,
задоволення, гарний настрій.
В нашій школі проводиться Тиждень знань безпеки життєдіяльності на тему «Жити  цікаво і безпечно».
- А чи знаєте ви, що безпека  життєдіяльності дуже залежить від спілкування між людьми, тобто від уміння спілкуватися?
- Ти постійно спілкуєшся з різними людьми - з рідними, учителями, дітьми. Від уміння спілкуватися залежить настрій людини, емоційний стан, здоров’я  Саме тому ми запросили вас до школи етичної граматики. І тема нашого заняття – «Золоте правило спілкування між людьми». Тож розпочнемо.
Стукіт у двері – до класу заходить гість.
- Доброго дня, шановне товариство! Дозвольте відрекомендуватися: Магістр етичних наук Євгеній Етикетович). Я готовий вам сьогодні допомогти засвоїти золоті правила спілкування.
Вихователь. Що ж, шановний Магістре етичних наук, запрошуємо до нашої школи.
Всім хочу повідомити, що в нашій школі етичної граматики, як і у звичайній, ви зможете проявити свої знання, бути активними і отримати гарні бали, які можуть перетворитися на цікаві призи.
Магістр. Мені дуже цікаво, чи ваші діти знають Золоте правило спілкування?
 (відповіді дітей)
Вихователь. Золоте правило гласить: «Стався до людей так, як би ти хотів, щоб люди ставилися до тебе.» (вивішує на дошці)
1. Із історії етикету.
Вихователь. Шо ж таке етикет?
Дуже давно у Франції, за короля Людовіка ХІV, на одному із гучних бенкетів усім гостям роздали картки з переліком правил поведінки. По-французьки ці картки називалися «етикетки», а від нього з'явилося слово «етикет», яке  означало  гарні манери, уміння поводитися в суспільстві. Згодом це слово увійшло в мови різних країн.
Нині у цього поняття доволі широкий зміст: етикет – це встановлений порядок поведінки,  вишукані манери, уміння поводитися у товаристві.
Етикету дотримувались дуже суворо.
Часи змінилися, але етикет не зник. Деякі його форми стали історією, деякі збереглися лише як давні традиції монарших домів, але загалом він поширився усіма верствами суспільства.
Спілкування між людьми має багато складових.
2.  «Чарівні слова відкривають серця»
Мовний етикет.
 Розминка  «Чарівні слова. Як ми їх знаємо?»
1. Розтане навіть льодяна глиба
Від слова теплого (спасибі).         
2. Зазеленіє навіть пень,
Коли почує (добрий день).                  
3. За смачний обід і ситний
Скажем  кухарям (спасибі).
4. Якщо когось штовхнули ненавмисне, то зразу ж, не чекаючи підказки, промовте швидко (Вибачте, будь ласка)
5.     Щоб знову зустрітись в годину призначену, я щиро кажу до людей (до побачення).
6.   Для тих, хто від кашлю й простуди страждає, також є хороші слова в нашій мові. Як пчихне людина, ми часу не гаєм і їй побажаєм (Будьте здорові!)

Вихователь. (Магістр). Що ж, ви – молодці!
Учні.
1. Кажіть ви більше ніжних слів
    Знайомим, друзям  й рідним  людям.
    Нехай комусь тепліше стане
    Від зливи наших почуттів.

   2.  Нехай тих слів солодкий мед
    Чиюсь загоїть рану.
    Кажіть більше ніжних слів,
    Комусь всміхайтесь ненароком,
    То не життя людське коротке,
    Короткі в нас слова черстві.    Кажіть побільше ніжних слів.

3. Із історії привітань. 
Вихователь. День кожного із нас розпочинається із привітання. Яким буває вітання.
Учениця.3.
«Доброго ранку!» - мовлю за звичаєм.
«Доброго ранку!» - кожному зичу я.
«Доброго дня Вам!» - людям бажаю.
«Вечером добрим» - стрічаю, вітаю.
І посміхаються в відповідь люди.
Добрі слова кожному любі!

Вихователь. Дійсно, вітання бувають різними. З давніх-давен і дотепер  під час вітання люди обмінюються різними рухами: дехто вклоняється, дехто падає навколішки, інші підносять руку до лоба, четверті труться носами, п’яті показували язик, а в Україні клали руку на груди і вклонялися.
-       Так, жителі Тибету, вітаючись, знімають свій головний убір правою рукою. Ліву руку вони закладають за вухо і висовують язика.
-      Європейці обмежуються, як правило, тим, що піднімають шляпу і роблять легкий уклін.
-     У японців для привітань застосовуються три види поклонів найнижчий, середній уклін під кутом 30° і легкий уклін під кутом 15°, дивлячись, з ким вітаються.
Але чи то уклін, чи слова вітання, чи лагідна усмішка, спільне в них те, що вітання означає: «Ти мені приємна людина. Знай, що я тебе поважаю. Я тобі бажаю всього найкращого: здоров’я, миру, радості, щастя.» Ось що означають прості слова  «Доброго ранку», «Доброго дня», «Ми раді вас вітати»
Ось бачите, діти, звичайне привітання може бути таким приємним. Що навіть на краплинку радісніше стає наше життя. А ще важливо, як ми вітаємося.

Розігрування життєвих ситуацій

Ситуація 1.
Ви прийшли до школи. Назустріч вам йдуть ваші однокласники.
-  Як ви з ними привітаєтеся?
-  А якщо це будуть педагоги?
-  А раптом це будуть зовсім незнайомі люди?

Ситуація 2
Ви йшли коридором і випадково когось штовхнули.
- Що ви повинні сказати?

Ситуація 3.
Людина зробила для вас добре діло, їй потрібно віддячити.
-  Які слова ви скажете?
Ситуація 4.
Ти йдеш з товаришем вулицею. Він привітався з незнайомою тобі людиною, зупинився.
- Чи треба тобі вітатися?
Ситуація 5.
У коридорі розмовляють вчителі. Юрко  побачив свого класного керівника і промовив:
- Доброго дня, Світлано Василівно!
- Чи правильно поступив хлопчик?
Таким чином, ми сьогодні з вами повторили основні правила етикету:
-       слід вітатися першими з дорослими;
-       вічливо прощатися;
-       дякувати за допомогу;
-       виявляти доброзичливе ставлення до оточуючих.
Тож будьте добрими, привітними людьми, частіше вживайте чарівні слова, і вони вам відкриють серця інших людей. Частіше посміхайтеся, адже  від посмішки і день стане веселішим.

4. Народна мудрість про спілкування.
Вихователь. Наш народ з давніх-давен цінував етикет у спілкуванні. Про це свідчать казки, легенди, прислів’я та приказки. Послухайте одну з легенд. Учениця розповідає легенду
Одну мудру бабусю, яка прожила довге життя, запитали:
-         Бабусю, ви прожили таке довге і тяжке життя, а душею залишилися такі молоді, а серцем – добрі. Чи є у Вас якийсь секрет?
Вихователь.
- Діти, як ви гадаєте, що їм відповіла бабуся? (відповіді дітей)
І відповіла бабуся:
-   Все добре, що мені робили люди,  я записую в своєму серці, а все погане - на воді. Якби я робила навпаки, серце моє було б зараз все порубцьоване. Пам’ятайте лише добро, а зло потрібно забувати. Так буде набагато легше жити в цьому складному світі.

5. Конкурс народознавців 
Учні повинні зібрати прислів’я.
Добрі діла тихо ходять, а злі як дзвони дзвонять.
Хто людям добра бажає, той і собі має.
Роби добро скільки можеш — від цього не занеможет.
З добрим дружись, а злого й лихого стережись.
За добро добром і платять.
Гостре словечко ранить сердечко.
Слово – не стріла, а ранить глибше.
Шабля ранить голову, а слово – душу.
Слова щирого вітання дорожчі за частування


6.  «Компліменти»
-      Що таке комплімент?
-      Кожній людині приємно, коли їй говорять приємні слова, компліменти.
Магістр. Пограємо в гру « Впізнай комплімент». почувши його плескайте в долоні.
·   Які у тебе гарні руки.
·   У тебе довгі вуха, як у віслюка.
·   Ти працьовита, як твоя мама.
·   Ти справжній силач – забрав цукерку у малюка.
·   Які у тебе довгі та грязні нігті.
·   Ти  маєш гарне  довге волосся.
·   Ти, напевно, сьогодні не помив вуха, що так погано чуєш.
·   Ти такий молодець, бо допомагаєш слабшим.
·   Від твого читання  навіть мухи поснули…
- «Скажи комплімент своєму сусіду»
Гра «Комплімент»
Запрошуються 2 бажаючих: хлопчик та дівчинка, стають напроти за 10 кроків. Хлопчик та дівчинка  по черзі називають комплімент один одному і роблять крок назустріч. Якщо хтось  не зміг назвати компліменту, то залишається на місці. Слова не повинні повторюватися. Виграє той, хто першим дійде до середини.

Вихователь.  В нашій мові є і нецензурні, образливі слова, які ранять душу і серце. Я не буду запитувати вас, чи використовуєте ви нецензурні та  образливі слова в своїй мові. Запам׳ятайте: від злих слів  нам стає зле.
Закон вихованої людини : Не вживати нецензурних та  образливих слів.
Учні.
4. Якщо хочеш, друже,
Щоб тебе любили,
Чемним і привітним,
Добрим, вихованим будь!
Не роби другому
Що тобі не миле!
Правило це мудре,
Друже,  не забудь.

7. Поняття про тактовність
- А що таке тактовність? (Це відчуття міри, вміння відчувати настрій оточуючих, поважати їхню думку, погляди, почуття. Неможливо бути байдужою або зверхньою чи егоїстичною людиною і при цьому зберігати тактовність по відношенню до інших. Тактовність властива лише по-справжньому вихованій і добрій людині).
Тактовну людину відразу помітно:
-   вона ніколи не стане зневажливо висловлюватись на будь-чию адресу,
-   завжди вислухає і не перебиватиме співбесідника,
-   обов'язково вибачиться, якщо спричинить комусь незручність.
Поведінка тактовної людини також викликає приємні відчуття:
-   Ця людина ніколи не дозволить собі штовхатися біля входу до транспорту,в нашій школі – у їдальню;
-   байдуже сидіти, коли поруч стоїть дитина або літня особа.
-   В основі поведінки тактовної людини лежить також уміння володіти собою.
-   Вона ніколи не демонструє оточуючим спалахи гніву.
Тактовність, вихованість потрібно постійно виховувати в собі. Наприклад:
-         Хтось із твоїх однокласників прочитав чужу записку. Що це дрібниця? Звичайно, ні. Щонайменше нетактовність.
-         У тебе є звичка грюкати дверима, виходячи з приміщення? Це також свідчить про недостатній рівень твоєї культури.
-         А не поступитися місцем у транспорті літній або хворій людині?
-         Усе це прояви нетактовності.
Колись відомий письменник сказав: «Добре виховання полягає не у тому, що не проллєш соусу на скатертину, а в тому, що не помітиш, якщо це зробить хто-небудь інший».
- Як ви розумієте цей вислів?
- Які риси характеру, на вашу думку, свідчать про тактовність людини?
- Яка з них є найважливішою?

8.  Творче завдання «Дружня порада».
Учні інсценують (чи вихователь зачитує), а потім мають  обговорити життєві ситуації і відповісти на запитання.
Ситуація 1
Черга перед касою кінотеатру. Хлопчик підійшов до каси кінотеатру і просить квиток. На запитання касира: «У якому ряду ти хочеш сісти?» хлопчик довго не може відповісти: він із дитинства заїкається, а зараз ще й хвилюється. «У п'ятому»,нарешті вимовляє він.
«Спочатку навчися говорити, а потім у кіно ходитимеш»,раптом говорить хтось із черги.
- Опишіть почуття хлопчика.
- Як би ви вчинили, коли б ця ситуація сталася на ваших очах?
Ситуація 2
Дівчинка йде вулицею і раптом помічає, що в жінки, яка йде попереду, на панчосі поповзла широка стрілка. «Тьотю! дівчинка звертається до жінки так голосно, що перехожі обертаються,у вас подрані панчохи!»
-  Чи правильно вчинила дівчинка?
-   Як потрібно зробити зауваження?
Ситуація З
По коридору йде першокласник і тримає у руці цукерку. До нього підходить старшокласник:
- Ей, малий, ану гони сюди цукерку!
- Що не так зробив старшокласник?
Ситуація 4
По коридору школи під час перерви іде дівчинка. Повз неї пробігають 2 хлопчики. Один із них стукнув її по спині:
-         Привіт!
-         Хіба так вітаються з дівчатками? – сказав другий хлопчик. – Доброго дня, Людо! – і шарпнув її за косичку (за руку)
- Хто з хлопчиків неправий? Чому?

9. Розкриття поняття «Повага»
-         Висловлювання дітей, розуміння ними.
-         Із історії слова
Повага – від польського «увага», тобто ставлення до людей з почестями
-         «Павутинка»
                                   Я поважаю себе
Повага                      Я поважаю інших
                              Я поважаю світ природи і все, що                        створено руками людей

Моральні задачі. Що можна сказати про людей, які:
-   Розмовляють на уроках, втручаються в розмову інших.
-   Корчать морду за спинами людей.
-   Штовхаються і не просять пробачення.
-   Не звертають уваги, коли до них звертаються.
-   Не вітаються.
-   Погано відкликаються про того, хто відсутній.
Цікава пропозиція
-         проводити 1 раз в тиждень День Поваги
-         Чи ви згодилися б? А я – ні? Чому?
                                             Щодня
                                           Щогодини
Повага                              Щохвилини
                                           Щосекунди
Експеримент «За мною спостерігають»
-         Чи змінилась би ваша поведінка, якби ви знали, що за вами спостерігають?

10. Колективне складання пам’ятки
«Що потрібно для успішного спілкування з людьми» 
Щоб тебе поважали інші і приязно ставилися до тебе, дотримуйся таких правил:
• першим вітайся, усміхайся;
• будь привітним і доброзичливим;
• уважно слухай, не перебиваючи співрозмовника;
• не кричи;
• намагайся висловлюватися чітко і зрозуміло;
• будь відвертим і щирим, говори лише правду.
·        До старших стався з повагою, звертайся на «Ви», не втручайся у їхню розмову.
Учень 5.
Вмійте щиро, любі діти,
Ви за ближнього свого радіти.
Живіть в мирі і любові
І веселі, і здорові.
Не бажайте зла нікому:
Ні старому, ні малому.
Чорну заздрість проганяйте,
А любов в душі плекайте.
    11.   Конкурс «Розумники й розумниці»
Вихователь. Наше навчання у школі етичної граматики підходить до кінця.
-         Ну, шановний Магістре, що ти можеш сказати про наших дітей?
Магістр. Мені сподобалися ваші діти. Але я дуже хотів би перевірити, настільки уважними вони були і що запам’ятали.
Вихователь. Що ж, щоб ти не сумнівався, давай проведемо конкурс «Розумники і розумниці».
Нагородження найактивніших учасників.
12.Творче завдання «Валіза чемності».
Вихователь малює на дошці великий чотирикутник «валізу». Учні починають збирати до неї необхідні «речі» доб­рі почуття і риси характеру, які слід плекати у собі. Школярі називають усе, що, на думку групи, допомагає людині у спілкуванні з оточуючими, а вихователь записує відповіді на тлі чотирикутника.
Список орієнтовних відповідей:


Доброзичливість;
тактовність;
доброта;
справедливість;
миролюбність;
життєрадісність;
почуття гумору;
врівноваженість;
чесність;
чуйність;
порядність;
співчуття;
повага;
щирість.



13. Перегляд презентації (фільма)
Заключне слово вихователя.
v Кожна людина повинна бути вихованою, володіти хорошими манерами.
v Ніколи не забувайте, що поведінка людини це дзеркало, в якому вона показує своє обличчя. І ні в якому разі не треба соромитись робити хороші вчинки. Доброта вам повернеться сторицею.
v Пам'ятайте, якщо ви розлютилися, то інші «заряджаються» вашою агресивністю і не сприймають ваші, навіть цілком справедливі й розумні аргументи.
v Пропоную вам протягом дня порахувати, скільки ввічливих слів вам сказали люди і скільки ввічливих слів ви сказали людям.
v Не забувайте якнайчастіше вживати такі слова й вирази: «пробачте, що потурбував», «дякую», «спасибі», «будь ласка», «якщо ваша ласка», «дозвольте, будь ласка» тощо, й одразу побачите, як зміниться на краще ваш настрій. А наприкінці тижня ми з вами обговоримо, чи змінилося щось у вашому житті.
v Ми переконалися у тому, що досягти взаєморозуміння в стосунках можна, лише дотримуючись певних норм у спілкуванні. Про це варто пам'ятати щодня. А щоб ви не забували, на згадку про нашу зустріч ми даруємо вам, хоча ми і не при дворі французького короля, візитки. І домашнє завдання для кожного – гарно вивчити золоті правила спілкування. І не лише вивчити, але дуже важливо – дотримуватися їх.

Слова учнів.
1. Кажіть ви більше ніжних слів
    Знайомим, друзям  й рідним  людям.
    Нехай комусь тепліше стане
    Від зливи наших почуттів.

   2.  Нехай тих слів солодкий мед
    Чиюсь загоїть рану.
    Кажіть більше ніжних слів,
    Комусь всміхайтесь ненароком,
    То не життя людське коротке,
    Короткі в нас слова черстві.
    Кажіть побільше ніжних слів.

Учениця.3.
«Доброго ранку!» - мовлю за звичаєм.
«Доброго ранку!» - кожному зичу я.
«Доброго дня Вам!» - людям бажаю.
«Вечером добрим» - стрічаю, вітаю.
І посміхаються в відповідь люди.
Добрі слова кожному любі!


4. Якщо хочеш, друже,
Щоб тебе любили,
Чемним і привітним,
Добрим, вихованим будь!
Не роби другому
Що тобі не миле!
Правило це мудре,
Друже,  не забудь.


Учень 5.
Вмійте щиро, любі діти,
Ви за ближнього свого радіти.
Живіть в мирі і любові
І веселі, і здорові.
Не бажайте зла нікому:
Ні старому, ні малому.
Чорну заздрість проганяйте,
А любов в душі плекайте




Золоте  правило спілкування:
«Стався до інших так, як би ти хотів, щоб люди ставилися до тебе»
Щоб тебе поважали інші і приязно ставилися до тебе, дотримуйся таких правил:

·            першим вітайся, усміхайся;
·             будь привітним і доброзичливим, уважним і толерантним;
·            уважно слухай, не перебиваючи співрозмовника, ніколи не кричи;
·            будь відвертим і щирим, говори лише правду;
·            до старших стався з повагою, звертайся на «Ви»;
·            не смійся над людьми з особливими вадами – допоможи їм;
·            не обзивайся, не провокуй інших на конфлікт словами – це може призвести до бійки, яка загрожує людському життю;



Золоте  правило спілкування:
«Стався до інших так, як би ти хотів, щоб люди ставилися до тебе»
Щоб тебе поважали інші і приязно ставилися до тебе, дотримуйся таких правил:
·                                                        першим вітайся, усміхайся;
·    будь привітним і доброзичливим, уважним і толерантним;
·   уважно слухай, не перебиваючи співрозмовника, ніколи не кричи;
·   будь відвертим і щирим, говори лише правду;
·   до старших стався з повагою, звертайся на «Ви»;
·   не смійся над людьми з особливими вадами – допоможи їм;
·   не обзивайся, не провокуй інших на конфлікт словами – це може призвести до бійки, яка загрожує людському життю;

**


Комментариев нет:

Отправить комментарий